sre. Jul 24th, 2024

Vitamin D, poimenovan tudi »sončni vitamin«, je ključen za ohranjanje zdravja človeškega telesa. Pomanjkanje vitamina D lahko privede do tanjših, krhkih ali nepravilno oblikovanih kosti. Vendar pa vitamin D ponuja tudi številne druge koristi, tako za fizično kot tudi za duševno zdravje.

Kaj je vitamin D?

Vitamin D je popolnoma drugačen od večine drugih vitaminov. Gre namreč za steroidni hormon, ki nastaja iz holesterola, ko je vaša koža izpostavljena soncu oz. ultravijoličnim žarkom. Zato ga pogosto imenujemo kar ”vitamin sonca” ali ”sončni vitamin”.

Vendar pa izpostavljenost soncu le redko zagotovi dovolj vitamina D, poleg tega le peščica živil vsebuje znatne količine tega ključnega vitamina, zato je pomanjkanje vitamina D zelo pogosto.

4 Prednosti vitamina D

  1. Vitamin D krepi kosti

Vitamin D je znan po svojih sposobnostih za gradnjo in krepitev kosti.Vitamin D spodbuja absorpcijo kalcija v vašem prebavnem traktu, kar omogoča normalno mineralizacijo kosti. Preprosto povedano, kalcij, ki koristi vašim kostem, ne bi mogel opravljati svoje funkcije brez vitamina D. Za rast in razvoj torej potrebujete vitamin D.

Hkrati z dovoljšnim vnosom vitamina D preprečite, da bi kosti postale krhke, saj lahko ta v kombinaciji s kalcijem pomaga preprečiti osteoporozo, bolezen, ki označuje zmanjšanje gostote in kakovosti kosti.

2. Vitamin D lahko pomaga krepiti mišice

Poleg svojih sposobnosti za krepitev kosti, naj bi vitamin D vplival tudi na krepitev mišic. Pomanjkanje vitamina D v telesu lahko poveča tveganje za oslabljene mišice, kar lahko poveča tveganje za padce, to je še posebej pomembno za starejše osebe, pri katerih lahko padci vodijo do hujših posledic.

3. Vitamin D za imunski sistem

Več študij je pokazalo povezavo med nizko ravnjo vitamina D in z imunskim sistemom povezanimi boleznimi, kot sta atopijski dermatitis in revmatoidni artritis. Vitaminu D tako nekatere študije pripisujejo protivnetne in antioksidativne lastnosti.

Ste vedeli, da je vnetje večinoma posledica odziva našega imunskega sistema? Vitamin D lahko zmanjša imunski odziv in vnetne markerje. Nekatere študije pri ljudeh z imunskimi boleznimi (npr. cistična fibroza, multipla skleroza in debelost) kažejo, da dodajanje vitamina D zmanjšuje nekatere vnetne označevalce v krvi, čeprav se vse študije s tem ne strinjajo.

4. Vpliv vitamina D na duševno zdravje

Celice v ključnih delih možganov imajo “receptorje” za vitamin D. Vitamin D je pomemben tudi za cirkadiane ritme in spanje, vpliva na rast živčnih celic in na razvoj možganov. Vse več je dokazov o povezavi med nizko ravnjo vitamina D v krvi in simptomi depresije. Nekatere študije kažejo tudi na povezavo med nizko ravnjo vitamina D in povečanim tveganjem za Alzheimerjevo in Parkinsonovo bolezen.

Kako ugotoviti, če vam primanjkuje vitamina D?

Pomanjkanje vitamina D je zelo pogosto, nekateri mu pravijo kar sodobna pandemija pomanjkanja vitamina D.

O optimalni ravni vitamina D v krvi se že dolgo razpravlja, vendar se večina strokovnjakov strinja, da je treba doseči vsaj 30 ng/ml. Če vas zanima ali skrbi raven vitamina D, se o tem posvetujte s svojim zdravstvenim delavcem – ta lahko odredi preprost krvni test za določitev ravni vitamina D.

Kaj se zgodi če vam v telesu primanjkuje vitamina D? Pomanjkanje vitamina D povzroča motnje v presnovi kalcija in fosfatov, kar lahko privede do zmanjšane kostne gostote in večjega tveganja za zlome in za nastanek osteoporoze v zrelih letih.

Pri dojenčkih in majhnih otrocih pomanjkanje vitamina D vodi do nastanka rahitisa, za katerega so zaradi motnje pri mineralizaciji kosti značilne deformacije skeleta in izrastline na hrustancih.

Ali lahko dobite dovolj vitamina D iz hrane?

Vitamin D med vitamine uvrščamo zato, ker je za biosintezo potreben zunanji pogoj (UVB žarki), ki pa ni vedno izpolnjen. V takšnih pogojih je nujen zadosten vnos tega vitamina s prehrano.

Najpomembnejši prehranski vir vitamina D so živila živalskega izvora. Žal pa se vitamin D v znatnih količinah nahaja v precej malo živilih, najbogatejši prehranski vir so z maščobo bogata živila, kot so ribe, jajca, mleko in mlečni izdelki.

Vitamin D v prehranskih dopolnilih

Kot je razvidno je pogojem za sintezo vitamina D v telesu težko zadostiti. Vitamin D v našem telesu namreč nastaja pod vplivom sončne svetlobe, ki seveda prinaša tudi določena tveganja. S pravilno izbiro prehrane sicer lahko vplivamo na količino vitamina D v telesu, a žal to pogosto ni dovolj.

Številni se za to odločajo za prehranska dopolnila z vitaminom D. Prehranska dopolnila, ki vsebujejo vitamin D so odlična rešitev, vendar je pomembno, da izbiramo kakovostna prehranska dopolnila, ki vsebujejo primerne sestavine.

By GaiaSLO

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja